A magyarországi képernyőolvasó felhasználók körében 2014 decemberében online felmérést végeztem a használati szokásokról, igényekről, a weboldalak akadálymentességének megítéléséről. Ebben a cikkben a felmérés eredményeit mutatom be.
Bevezető
A felmérés alapötletét az amerikai WebAIM nevű szervezet hasonló témájú nemzetközi felméréséből merítettem, akik 2008 óta szinte minden évben elvégzik ezt a kutatást. A nemzetközi trendekkel való összehasonlíthatóság érdekében a hazai felmérésben is nagyrészt az ő kérdéseiket tettem fel, ugyanakkor nagyon kíváncsi voltam olyan dolgokra is, amelyek kifejezetten itthoni vonatkozásúak.
Néhány előzetes megjegyzés a felméréssel kapcsolatban:
A felmérés nem volt reprezentatív. A felmérés kérdőívét egy akadálymentes online felületen keresztül bárki kitölthette.
Összesen 81 értékelhető válasz érkezett, ami a potenciális felhasználói kör becsült létszámához viszonyítva nem sok, így általánosítható következtetésekre sajnos csak korlátozottan ad lehetőséget.
Nem minden válasznál 81 a válaszok összege, mert nem válaszolt mindenki minden kérdésre. A százalékos értékek kerekítettek, így összegük nem 100%.
Terveim szerint a felmérést mostantól éves rendszerességgel elvégzem, hogy a változásokat, tendenciákat is követni lehessen. Amennyiben a jövőbeni kérdőívvel, annak kérdéseivel kapcsolatban ötletei lennének, akkor kérem, hogy vegye fel velem a kapcsolatot.
Demográfiai adatok
Életkor
A válaszadók életkori megoszlása
Adatsor betűjele a kapcsolódó diagramon
Életkor
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
11‑20 éves
6
7,4%
B
21‑30 éves
23
28,4%
C
31‑40 éves
24
29,6%
D
41‑50 éves
14
17,3%
E
51‑60 éves
7
8,6%
F
61‑70 éves
7
8,6%
Lakhely
A válaszadók lakhely szerinti megoszlása
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Lakhely
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Budapest
45
56%
B
Vidék
36
44%
Informatikai jártasság
Rendelkezik bármilyen szintű informatikai végzettséggel, vagy informatikai területen dolgozik?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Igen
47
56%
B
Nem
37
44%
Fogyatékosság
Elsődlegesen miért használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Vak vagy súlyos fokban aliglátó vagyok
77
96%
B
Gyengénlátó vagyok
3
4%
Képernyőolvasó használati jártasság
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű képernyőolvasó felhasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Haladó
40
51%
B
Középhaladó
29
37%
C
Kezdő
9
12%
Internet használati jártasság
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű internethasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Haladó
44
56%
B
Középhaladó
25
32%
C
Kezdő
9
12%
Eszközhasználat
Képernyőolvasó programmal használt eszköz
Melyik eszközön használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Mobiltelefon, okostelefon
66
81%
B
Asztali számítógép
58
72%
C
Laptop vagy notebook
55
68%
D
Táblagép
7
9%
Az eredmények alapján jól látszik, hogy a mobileszközök rohamos térhódítása a látássérültek körében is megtörtént. Mindez azt jelenti, hogy érdemes kiemelt figyelmet fordítani a mobilon megjelenő weboldalak és a mobilos alkalmazások akadálymentességére.
Elsődleges képernyőolvasó program
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
JAWS
57
71%
B
NVDA
16
20%
C
VoiceOver
3
4%
D
Orka
2
3%
E
ChromeVox
1
1%
F
ZoomText
1
1%
Nem ábrázolt
Window-Eyes
0
0%
Magyarországon régóta a JAWS a legelterjedtebb képernyőolvasó program. Népszerűsége itthon jóval magasabb, mint a nemzetközi átlag, hiszen Ázsiában 65%-os, Észak-Amerikában 52%-os, világszinten 50%-os, Európában 44%-os. Az NVDA népszerűsége nagyjából megegyezik a nemzetközi átlaggal, ami 18,6%.
Fontos megjegyeznem, hogy a ChromeVox és a Window-Eyes szoftvereknek jelenleg nincs magyar nyelvű verziója, így az itthoni alacsony használati arányuk ennek köszönhető. A ZoomText pedig nem klasszikus képernyőolvasó program, hanem elsődlegesen egy képernyőnagyító program, amihez beszédtámogatás is tartozik.
Másodlagos képernyőolvasó program
Az Ön által elsődlegesen használt képernyőolvasó programon kívül, melyiket használja még gyakran asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
NVDA
38
47%
B
JAWS
9
11%
C
Orka
9
11%
D
SpeakBoard
1
1%
E
ZoomText
1
1%
Elsődleges böngészőprogram
Amikor az elsődleges képernyőolvasó programját használja az asztali vagy laptop számítógépén, akkor elsődlegesen melyik böngészővel használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Firefox
30
38%
B
Internet Explorer 10 vagy magasabb
25
32%
C
Internet Explorer 8
9
12%
D
Internet Explorer 9
4
5%
E
Chrome
3
4%
F
Internet Explorer 7
2
3%
G
Internet Explorer 6 vagy régebbi
2
3%
H
Safari
2
3%
I
Egyéb
1
1%
Ha a különböző Internet Explorer verziókat összeadjuk, akkor 55%-os eredményével még mindig az Internet Explorer a legnépszerűbb böngésző az érintettek körében. A nemzetközi felmérésben is hasonló eredmény (58,7%) született.
Ha valakit meglep, hogy a Chrome miért ennyire népszerűtlen, akkor fontos tudnia, hogy a Chrome és képernyőolvasó programok együttműködése még messze nem tökéletes.
Elsődleges böngészőprogram a JAWS-hoz
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen a JAWS képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Internet Explorer 10 vagy magasabb
20
37%
B
Firefox
18
33%
C
Internet Explorer 8
7
13%
D
Internet Explorer 9
4
7%
E
Chrome
2
4%
F
Internet Explorer 7
2
4%
G
Internet Explorer 6 vagy régebbi
1
2%
A JAWS hagyományosan az Internet Explorer-t támogatja, így nem meglepő, hogy a válaszadók 63%-a az Internet Explorer valamelyik verzióját használja a JAWS-hoz.
Elsődleges böngészőprogram az NVDA-hoz
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen az NVDA képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Firefox
9
56%
B
Internet Explorer 10 vagy magasabb
3
19%
C
Internet Explorer 8
2
13%
D
Chrome
1
6%
E
Internet Explorer 6 vagy régebbi
1
6%
Az NVDA hagyományosan a Firefox-ot támogatja, így nem meglepő, hogy a válaszadók döntő többsége ezt a párosítást használja.
Mobil operációs rendszer
Mobil operációs rendszerek közül elsődlegesen melyiket használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
iOS
24
36%
B
Nokia
23
34%
C
Android
20
30%
Nem ábrázolt
Windows Phone
0
0%
Nem ábrázolt
Blackberry
0
0%
Meglepő, hogy a nemzetközi felméréshez képest nálunk viszonylag kiegyenlített az iOS, a Nokia (Symbian) és az Android platformok használata. Az iOS népszerűsége elmarad a 65,2%-os nemzetközi népszerűségtől. A Nokia platform viszont nálunk még mindig messze népszerűbb, mint a nemzetközi szint (14,3%).
Mobil képernyőolvasó program
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja mobileszközén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
VoiceOver
24
36%
B
Nuance Talks
19
28%
C
TalkBack for Android
18
27%
D
Mobile Speak
2
3%
E
Nokia képernyőolvasó
2
3%
F
Mobil SegítőTárs (MOST)
1
1%
G
Spiel
1
1%
A VoiceOver-t értelemszerűen csak az iOS felhasználók használják. A többi platformon is jellegzetesen az arra a platformra elérhető képernyőolvasó a legnépszerűbb.
Legtöbbet használt eszköz
Az asztali vagy a mobileszközének képernyőolvasóját használja a legtöbbet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Az asztali vagy laptop számítógépem képernyőolvasó programját
43
66%
B
Körülbelül mindkettőt egyformán
19
29%
C
A mobileszközöm képernyőolvasó programját
3
5%
Web akadálymentesség helyzete
Weboldalak akadálymentessége
Hogy érzi, a weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
A weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott
34
44%
B
A weboldalak akadálymentesebbek lettek
24
31%
C
Nem tudom megítélni
12
16%
D
A weboldalak akadálymentessége romlott
7
9%
Magyarországi weboldalak akadálymentessége
Hogy érzi, kifejezetten a magyarországi weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
A magyarországi weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott
38
49%
B
A magyarországi weboldalak akadálymentesebbek lettek
17
22%
C
Nem tudom megítélni
12
16%
D
A magyarországi weboldalak akadálymentessége romlott
10
13%
Fejlesztők és az akadálymentesség
Mit gondol, az alábbiak közül elsődlegesen mi az oka annak, hogy a fejlesztők nem készítenek akadálymentes weboldalakat?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Hiányos a tudásuk a web akadálymentességről
34
43%
B
Attól félnek, hogy az akadálymentesség gátolni fogja a weboldal látványát, használatát, funkcionalitását
18
23%
C
Nem érdekli őket a web akadálymentesség
17
22%
D
Kevés az anyagi erőforrás, hogy akadálymentes weboldalt készítsenek
10
13%
Itthon sokkal több válaszadó gondolja úgy, hogy a hiányos tudás a legfőbb ok, mint a nemzetközi felmérésben, ahol csak 27,4% volt ezen a véleményen. Nemzetközi szinten viszont az érdektelenséget jelölték meg a legtöbben (39,6%).
Böngészési szokások, preferenciák
Akadálymentes verzió használata
Ha egy weboldal külön verziót, illetve változatot biztosít például akadálymentes verzió, szöveges verzió, vakbarát verzió, vagy gyengénlátó verzió néven, akkor Ön ezt milyen gyakran használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha van ilyen, akkor kizárólag csak ezt használom
15
19%
B
Gyakran
25
32%
C
Néha
18
23%
D
Ritkán
11
14%
E
Soha
8
10%
Függetlenül attól, hogy minden web akadálymentességgel kapcsolatos szakmai törekvés abba az irányba visz, hogy a honlapok akadálymentességének biztosítására nem egy elszeparált akadálymentes verzió a megoldás, a válaszadók 51%-a mégis gyakran vagy kizárólag csak az akadálymentes verziót használja. Ennek vélhetően számtalan oka lehet, a megszokástól kezdve, a kényszerűségen át, sok minden. Külön elemzést igényelne csak ez a kérdés, de sajnos az okokra nem kérdeztem rá a felmérésben. Az eredmény ismeretében kikértem viszont néhány látássérült barátom véleményét, amelyekből most hadd idézzem az egyik legrelevánsabbat:
A kérdéses statisztika számomra azt mondja, hogy a látássérült felhasználók többsége - az integrált akadálymentesítés hiányában - nehezen boldogul a honlapok normál, grafikus változatával, ezért ha van alternatív, kényelmesebben kezelhető felület, akkor az információ gyors elérése érdekében azt választja. Ám, ebből én nem azt a következtetést vonom le, hogy továbbra is a szegregált aloldalak számát kell gyarapítani, hanem épp ellenkezőleg, az egyenlő esélyű hozzáférést biztosító webes felületekét.
Navigáció szakaszjelzők alapján
Milyen gyakran navigál szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) alapján?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
11
15%
B
Gyakran
17
23%
C
Néha
13
17%
D
Ritkán
7
9%
E
Soha
9
12%
F
Nem tudom, hogy mi ez
18
24%
A szakaszjelzők elhelyezése és a nevesített régiók használata egy viszonylag új lehetőség a weboldalakon, így a fejlesztők sem mindig alkalmazzák ezeket, és az érintett felhasználók sem tudnak róla. Érdekes, hogy az informatikai végzettséggel rendelkező válaszadók 27%-a mindig vagy gyakran használja ezt a lehetőséget, míg a nem informatikai végzettségűeknél ez a szám mindössze 11%. Az informatikai végzettségűek között a soha és a nem tudom mi ez válaszok aránya 13%, míg a nem informatikai végzettségűeknél ez 24%. A JAWS felhasználók 43%-a mindig vagy gyakran navigál szakaszjelzők alapján, míg ugyanezt az NVDA felhasználók közül csak egy jelezte.
Szakaszjelzők ideális száma
Ön szerint hány szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) lenne optimális egy weboldalon belül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nem tudom megítélni
19
35%
B
4-6
18
33%
C
7-10
8
15%
D
1-3
7
13%
E
Több, mint 10
3
5%
A táblázatban csak azok véleménye szerepel, akik az előző kérdésnél nem azt jelölték be, hogy nem tudják mi az a szakaszjelző.
Információk megtalálása
Elsődlegesen melyik módszerrel próbál megtalálni egy információt egy weboldalon?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Az oldalon található címsorok között lépkedek
40
53%
B
A keresőt használom
17
23%
C
Az oldalon található hivatkozások (linkek) között lépkedek
13
17%
D
Végigolvasom az egész oldalt
4
5%
E
Az oldalon található szakaszjelzők (jelzőpontok, jellegzetes helyek) között lépkedek
1
1%
Ez és a nemzetközi felmérés is azt mutatja, hogy az információ megtalálásában a címsorok, azaz a HTML szabvány h1, h2, stb. jelölőelemeinek szerepe domináns. Érdekes, hogy amíg a korábbi kérdésnél a felhasználók 38%-a azt válaszolta, hogy mindig vagy gyakran navigál a szakaszjelzők alapján, addig ennél a kérdésnél csak egy valaki jelezte ugyanezt.
Ugrólinkek használata
Milyen gyakran használja a weboldal elején található ugrólinkeket (például Ugrás az oldal tartalmára)?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
6
8%
B
Gyakran
18
24%
C
Néha
22
29%
D
Ritkán
13
17%
E
Soha
12
16%
F
Nem tudom mi ez
4
5%
A szakaszjelzők és a nevesített régiók megjelenésével párhuzamosan az ugrólinkek szerepe elvileg folyamatosan csökkenne, de a felmérés szerint még sokan használják.
Gyorsbillentyűk használata
Milyen gyakran használja a weboldal által felkínált gyorsbillentyűket?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
9
12%
B
Gyakran
15
20%
C
Néha
13
18%
D
Ritkán
14
19%
E
Soha
20
27%
F
Nem tudom mi ez
3
4%
Gyorsbillentyűket jellemzően a HTML accesskey nevű attribútumával lehet definiálni, például a hivatkozásokhoz. A gyorsbillentyűk szerepe, használhatósága azonban régi vitatéma még a szakértők között is. A felmérés alapján jól látszik, hogy az érintett felhasználók is megosztottak, hiszen 50% ritkán vagy abszolút nem használja ezt a lehetőséget.
Keresőmező megkeresése
Elsődlegesen melyik módszerrel próbálja megtalálni a weboldal keresőmezőjét?
Adatsor betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Odaugrok az oldal első szerkesztőmezőjére
47
63%
B
Tabulátorral végiglépkedek az oldalon, amíg nem találkozom a keresőmezővel
10
13%
C
Odaugrok a keresés szakaszjelzőre (jelzőpontra, jellegzetes helyre)
5
7%
D
Végigolvasom az oldalt, amíg nem találkozom a keresőmezővel
4
5%
E
Rákeresek a "Kereső" vagy a "Keresés" szóra
3
4%
F
Odaugrok az oldal első űrlapjára
3
4%
G
Egyéb
3
4%
Nem ábrázolt
Odaugrok az oldal első gombjára, majd visszalépek egy elemet
0
0%
Címsorok szintje
Amikor egy weboldalon navigál, mennyire fontos Önnek a címsorok szintje? Például Első szintű címsor, Második szintű címsor, stb.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nagyon fontos
20
27%
B
Fontos
24
32%
C
Nem annyira fontos
16
21%
D
Nem fontos
12
16%
E
Nem tudom
3
4%
Az eredmény jól mutatja, hogy nem csak a címsorok használata fontos, hanem az is, hogy azok érthetően, következetesen és logikusan az oldal tartalmi felépítését is tükrözzék. Ehhez képest sajnos sok weboldalon még mindig a címsorok vizuálisan megjelenő betűmérete alapján dönti el a fejlesztő, hogy például a h2 vagy a h4 elemet használja.
Oldaltérkép használata
Milyen gyakran használja a webhely által biztosított oldaltérképet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyen, akkor mindig
2
3%
B
Gyakran
8
11%
C
Néha
16
21%
D
Ritkán
14
18%
E
Soha
34
45%
F
Nem tudom mi ez
2
3%
Megállapítható, hogy az oldaltérkép akadálymentességi szempontból nem annyira lényeges a látássérült felhasználóknak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy más felhasználói csoportoknak nem segít.
Weboldal logójának szöveges alternatívája
Ha egy weboldal elején elhelyezett logó képe egyben a főoldalra ugró hivatkozás (link) is, akkor Ön az alábbiak közül melyik alternatív szöveget részesíti előnyben? Tételezzük fel, hogy a logó a Nincsneve Kft. logója.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nincsneve Kft. főoldal
31
44%
B
Főoldal
20
28%
C
Nincsneve Kft. logója a főoldalra ugró hivatkozással
15
21%
D
Nincsneve Kft.
3
4%
E
Nincsneve Kft. logó
2
3%
A válaszadók döntő többsége, a kérdésben szereplő komponensnél mindenképpen azt preferálja, hogy a főoldal szó szerepeljen a logó alt attribútumában. Tehát a legnépszerűbb szövegezést alkalmazva az alábbi HTML kódrészlet lehet a kiindulási minta:
Mi zavarja Önt leginkább a weboldalon elhelyezett képek szöveges alternatívájával kapcsolatban?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha értelmetlen a szöveges alternatíva (például img_2013.jpg)
39
52%
B
Ha hiányzik a szöveges alternatíva egy olyan képnél, ami számomra is fontos lenne
22
29%
C
Ha túl egyszerű és semmitmondó a szöveges alternatíva (például kép vagy gomb)
10
13%
D
Nem tudom
3
4%
E
Ha túl bőbeszédű, lényegtelen részleteket tartalmaz a szöveges alternatíva
1
1%
Lényeges, hogy a válaszadók 52%-a által megjelölt szituáció általában akkor következik be, ha a kép alt attribútumába például egy tartalomkezelő rendszer a kép fájlnevét teszi bele, vagy ha képhez eleve nincs alt attribútum társítva. Ilyenkor a képernyőolvasó program a kép fájlnevét olvassa be, ami sokszor teljesen használhatatlan információ az érintett felhasználók számára. Főleg akkor, ha a kép egyben hivatkozás (link) is.
Ismétlődő szövegű linkek
Mennyire zavarja Önt, ha ugyanazon weboldalon belül, több ugyanolyan szövegű hivatkozás (link) szerepel? Például Tovább vagy Kattintson ide szöveggel.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Zavar
24
32%
B
Nagyon zavar
19
25%
C
Nem zavar
19
25%
D
Kevésbé zavar
14
18%
A többség (57%) számára azért lehetnek zavaróak ezek az ismétlődő szövegű hivatkozások, mert az értelmezésükhöz mindenképpen szükség van a szövegkörnyezetük feltérképezésére. Nem mindegy például, hogy egy hírportálon a sok Tovább szövegű hivatkozás közül melyik melyik hírre viszi tovább a felhasználót. Látók számára ennek megállapítása sokkal egyszerűbb.
Legnagyobb akadálymentességi probléma
Az alábbiak közül Önnek elsődlegesen melyik dolog jelenti a legnagyobb akadálymentességi problémát?
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
CAPTCHA, vagyis olyan szöveget ábrázoló kép, amit arra használnak, hogy kiderüljön a felhasználó ember-e
19
26%
A képernyő, vagy annak egy része hirtelen megváltozik
14
19%
Olyan képek, amelyeknek nincs, vagy értelmetlen a szöveges alternatívájuk
11
15%
Flash tartalom
8
11%
Címsorok hiánya vagy értelmetlen szintjei
5
7%
Olyan hivatkozások vagy gombok, amelyek értelmetlenek
4
5%
Billentyűzetes akadálymentesség hiánya
3
4%
Videófilmek, hanganyagok elindítása vagy leállítása