A magyarországi képernyőolvasó felhasználók körében 2015 végén ismét online felmérést végeztem a használati szokásokról, igényekről, a weboldalak akadálymentességének megítéléséről.
Bevezető
Sorrendben ez már a második ilyen jellegű munkám, hiszen 2014-ben is elvégeztem a magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérését. A felmérés alapötletét az amerikai WebAIM nevű szervezet hasonló témájú nemzetközi felméréséből merítettem, akik 2008 óta szinte minden évben elvégzik ezt a kutatást. A nemzetközi trendekkel való összehasonlíthatóság érdekében a hazai felmérésben is nagyrészt az ő kérdéseiket tettem fel, ugyanakkor nagyon kíváncsi voltam olyan dolgokra is, amelyek kifejezetten itthoni vonatkozásúak. A 2014-es felmérésemre érkezett visszajelzések alapján idén további kérdésekkel bővítettem a kérdőívet.
Néhány előzetes megjegyzés a felméréssel kapcsolatban:
A felmérés nem volt reprezentatív. A felmérés kérdőívét egy akadálymentes online felületen keresztül bárki kitölthette.
Összesen 122 értékelhető válasz érkezett, ami a potenciális felhasználói kör becsült létszámához viszonyítva nem sok, így általánosítható következtetésekre sajnos csak korlátozottan ad lehetőséget. Ugyanakkor fontos az is, hogy a 2014-es felméréshez képest most másfélszer több válasz érkezett.
Nem minden válasznál 122 a válaszok összege, mert nem válaszolt mindenki minden kérdésre, illetve bizonyos kérdéseknél csak a válaszadók egy meghatározott köre szerepel. A százalékos értékek kerekítettek, így összegük nem 100%.
Terveim szerint a felmérést rendszeres időközönként elvégzem, hogy a változásokat, tendenciákat is követni lehessen. Amennyiben a jövőbeni kérdőívvel, annak kérdéseivel kapcsolatban ötletei lennének, akkor kérem, hogy vegye fel velem a kapcsolatot.
Ezúton szeretném megköszönni mindenkinek, aki válaszaival hozzájárult a felmérés eredményességéhez.
Demográfiai adatok
Életkor
A válaszadók életkori megoszlása
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Életkor
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
11 ‑ 20 éves
6
5%
B
21 ‑ 30 éves
24
20%
C
31 ‑ 40 éves
37
31%
D
41 ‑ 50 éves
20
17%
E
51 ‑ 60 éves
16
13%
F
61 ‑ 70 éves
14
12%
G
71+ éves
2
2%
Lakhely
A válaszadók lakhely szerinti megoszlása
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Lakhely
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Vidék
67
58%
B
Budapest
48
42%
Informatikai jártasság
Rendelkezik bármilyen szintű informatikai végzettséggel, vagy informatikai területen dolgozik?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Igen
67
55%
B
Nem
55
45%
Fogyatékosság
Elsődlegesen miért használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Vak vagy súlyos fokban aliglátó vagyok
114
93%
B
Gyengénlátó vagyok
4
3%
C
Egyéb ok miatt
4
3%
Képernyőolvasó használati jártasság
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű képernyőolvasó felhasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Középhaladó
56
47%
B
Haladó
51
43%
C
Kezdő
13
11%
Internet használati jártasság
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű internethasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Haladó
60
50%
B
Középhaladó
50
41%
C
Kezdő
11
9%
Eszközhasználat
Képernyőolvasó programmal használt eszköz
Melyik eszközön használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Mobiltelefon, okostelefon
96
79%
B
Asztali számítógép
93
76%
C
Laptop vagy notebook
84
69%
D
Táblagép
16
13%
Egy válaszadó több eszközt is megjelölhetett.
Elsődleges képernyőolvasó program
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Jaws
85
70%
B
NVDA
21
17%
C
VoiceOver
7
6%
D
Orka
5
4%
E
Window-Eyes
3
2%
Válaszadók által használt képernyőolvasó programok száma
Csak egy képernyőolvasó programot használ az asztali vagy laptop számítógépén, vagy többet is?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Csak egy képernyőolvasó programot használok
64
53%
B
Több képernyőolvasó programot is használok
57
47%
Másodlagos képernyőolvasó program
Az Ön által elsődlegesen használt képernyőolvasó programon kívül, melyiket használja még gyakran asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
NVDA
39
72%
B
JAWS
12
22%
C
VoiceOver
7
13%
D
Orka
6
11%
E
BraiLab PC
1
2%
F
Window-Eyes
1
2%
Egy válaszadó több programot is megjelölhetett. A táblázatban csak azok válaszait összegeztem, akik az előző kérdésnél azt jelölték be, hogy több asztali képernyőolvasó programot is használnak.
Elsődleges böngészőprogram
Amikor az elsődleges képernyőolvasó programját használja az asztali vagy laptop számítógépén, akkor elsődlegesen melyik böngészővel használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Internet Explorer
59
50%
B
Firefox
52
44%
C
Chrome
4
3%
D
Safari
3
3%
Elsődleges Internet Explorer verziók
Az Internet Explorer verziói azoknál, akik elsődlegesen ezt a böngészőprogramot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Internet Explorer 11
40
68%
B
Internet Explorer 10
7
12%
C
Internet Explorer 8
7
12%
D
Internet Explorer 7
2
3%
E
Internet Explorer 9
2
3%
F
Internet Explorer 6 vagy régebbi verzió
1
2%
Elsődleges böngészőprogram a JAWS-hoz
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen a JAWS képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Internet Explorer
49
60%
B
Firefox
31
38%
C
Chrome
2
2%
Elsődleges böngészőprogram az NVDA-hoz
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen az NVDA képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Firefox
16
80%
B
Internet Explorer
4
20%
Mobil operációs rendszer
Mobil operációs rendszerek közül elsődlegesen melyiket használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
iOS
51
54%
B
Android
26
28%
C
Nokia (Symbian)
15
16%
D
Windows Phone
2
2%
Mobil képernyőolvasó program
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja mobileszközén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
VoiceOver
53
51%
B
TalkBack for Android
27
26%
C
Nuance Talks
16
15%
D
Mobil SegítőTárs (MOST)
3
3%
E
Mobile Accessibility for Android
2
2%
F
Mobile Speak
2
2%
G
Nokia képernyőolvasó
1
1%
Legtöbbet használt eszköz
Az asztali vagy a mobileszközének képernyőolvasóját használja a legtöbbet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Az asztali vagy laptop számítógépem képernyőolvasó programját
74
62%
B
Körülbelül mindkettőt egyformán
38
32%
C
A mobileszközöm képernyőolvasó programját
7
6%
Internetes oldalak használata
Közösségi csatornák használata
Használja-e rendszeresen valamelyik közösségi csatornát? Például Facebook, Twitter, Google plusz, LinkedIn, stb.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Igen
85
71%
B
Nem
34
29%
Legkedveltebb közösségi csatornák
Melyik közösségi csatornát használja rendszeresen?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Facebook
85
99%
B
LinkedIn
40
47%
C
Google plusz
14
16%
D
Twitter
9
10%
E
Instagram
1
1%
Egy válaszadó több közösségi csatornát is megjelölhetett.
Webáruházak használata
Szokott-e vásárolni webáruházakból?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Gyakran
37
31%
B
Néha
34
29%
C
Ritkán
25
21%
D
Soha
22
19%
Webáruházakkal szembeni tartózkodás
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy webáruházból vásároljon?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Szeretnék többször vásárolni webáruházakból, de saját tapasztalatom szerint a webáruházak nem akadálymentesek
48
65%
B
Szeretnék többször vásárolni webáruházakból, de sorstársaim elmondása szerint a webáruházak nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom
7
9%
C
Egyáltalán nem szeretnék webáruházból vásárolni
19
26%
Hivatalos ügyek intézése interneten
Szokott-e hivatalos ügyeket intézni az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Gyakran
32
28%
B
Néha
32
28%
C
Ritkán
22
19%
D
Soha
29
25%
Hivatalos ügyek internetes intézésével szembeni tartózkodás
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy hivatalos ügyeket intézzen az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Szeretnék többször hivatalos ügyet intézni az interneten keresztül, de saját tapasztalatom szerint az internetes ügyintéző felületek nem akadálymentesek
61
71%
B
Szeretnék többször hivatalos ügyet intézni az interneten, de sorstársaim elmondása szerint az internetes ügyintéző felületek nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom
6
7%
C
Egyáltalán nem szeretnék hivatalos ügyeket intézni az interneten keresztül
19
22%
Pénzügyek intézése interneten keresztül
Szokott-e banki vagy egyéb pénzügyeket intézni az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Gyakran
42
36%
B
Néha
18
15%
C
Ritkán
9
8%
D
Soha
48
41%
Pénzügyek internetes intézésével szembeni tartózkodás
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy banki vagy egyéb pénzügyeket intézzen az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Szeretnék többször banki ügyet intézni az interneten keresztül, de saját tapasztalatom szerint az internetes banki és pénzügyi felületek nem akadálymentesek
42
54%
B
Szeretnék többször banki ügyet intézni az interneten, de sorstársaim elmondása szerint az internetes banki és pénzügyi felületek nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom
7
9%
C
Egyáltalán nem szeretnék banki és pénzügyeket intézni az interneten keresztül
29
37%
Web akadálymentesség helyzete
Weboldalak akadálymentessége
Hogy érzi, a weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
A weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott
59
50%
B
A weboldalak akadálymentesebbek lettek
33
28%
C
Nem tudom megítélni
16
14%
D
A weboldalak akadálymentessége romlott
9
8%
Magyarországi weboldalak akadálymentessége
Hogy érzi, kifejezetten a magyarországi weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
A magyarországi weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott
63
55%
B
A magyarországi weboldalak akadálymentesebbek lettek
22
19%
C
Nem tudom megítélni
18
16%
D
A magyarországi weboldalak akadálymentessége romlott
11
10%
Közösségi csatornák akadálymentessége
Milyennek ítéli az Ön által használt közösségi csatornák akadálymentességét?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Tudom használni őket, de néha akadályokba ütközöm
62
55%
B
Nagyon nehezen tudom használni őket
21
19%
C
Nem tudom megítélni
21
19%
D
Tökéletesen tudom használni őket
8
7%
Fejlesztők és az akadálymentesség
Mit gondol, az alábbiak közül elsődlegesen mi az oka annak, hogy a fejlesztők nem készítenek akadálymentes weboldalakat?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Hiányos a tudásuk a web akadálymentességről
42
36%
B
Nem érdekli őket a web akadálymentesség
38
33%
C
Attól félnek, hogy az akadálymentesség gátolni fogja a weboldal látványát, használatát, funkcionalitását
28
24%
D
Kevés az anyagi erőforrás, hogy akadálymentes weboldalt készítsenek
8
7%
Böngészési szokások, preferenciák
Akadálymentes verzió használata
Ha egy weboldal külön verziót, illetve változatot biztosít például akadálymentes verzió, szöveges verzió, vakbarát verzió, vagy gyengénlátó verzió néven, akkor Ön ezt milyen gyakran használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha van ilyen, akkor kizárólag csak ezt használom
30
26%
B
Gyakran
29
25%
C
Néha
20
17%
D
Ritkán
24
21%
E
Soha
13
11%
Akadálymentes verzió használatának okai
Ha döntően az akadálymentes verziót használja, akkor miért használja csak ezt?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Sokszor megpróbálkozom a honlap hagyományos változatát használni, de általában nehezen kezelhetőnek találom
63
78%
B
Azt javasolták nekem, hogy ezt használjam, és számomra megfelelő
7
9%
C
Egyéb okból
11
14%
A válaszadók által megfogalmazott további indoklások ehhez a kérdéshez:
A weboldal akadálymentes felülete gyorsabban betöltődik és könnyebb rajta navigálni.
Akkor használom a kifejezetten akadálymentes változatot, ha jobb. Ha van mód rá, akkor az eredetit használom.
Általában a hagyományos felületen sok képi elem található, melyet nem nagyon szeret a képernyőolvasó szoftver
Néha egyszerűbb, mint a normál weboldal, viszont sokszor jóval kevesebb rajta az információ.
Nem bízom a külön verziókban, mert az kevesebb és hiányosabbb lehet az általánoshoz képest. Meg nem szeretem a szegregálásunkat sem.
Egy problémás weboldal mobil eszközökre optimalizált változata általában jobban használható képernyőolvasó programmal.
Nem külön akadálymentes változatokra lenne szükség, hanem minden web-lapnak egyformán élvezhetőnek és használhatónak kellene lennie a vakok és a látók számára is.
Amikor az akadálymentes verzió mégsem akadálymentes
Volt-e már olyan eset, hogy az akadálymentes verziót mégsem találta akadálymentesnek, ezért visszatért a honlap hagyományos verziójához, és azt próbálta használni?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Igen
76
69%
B
Nem
34
31%
Integrált akadálymentesség jelzése
Igényelné-e, hogy egy honlap valahogy jelezze Önnek ha integráltan akadálymentes?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Igen
70
60%
B
Nem, mert elég hamar észreveszem, ha egy honlapnál az integrált akadálymentességre törekedtek
43
37%
C
Nem tudom megítélni
4
3%
Navigáció szakaszjelzők alapján
Milyen gyakran navigál szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) alapján?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
25
22%
B
Gyakran
29
25%
C
Néha
21
18%
D
Ritkán
8
7%
E
Soha
17
15%
F
Nem tudom, hogy mi ez
16
14%
Szakaszjelzők ideális száma
Ön szerint hány szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) lenne optimális egy weboldalon belül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
1-3
12
10%
B
4-6
32
28%
C
7-10
9
8%
D
Több, mint 10
6
5%
E
Nem tudom megítélni
57
49%
Információk megtalálása
Elsődlegesen melyik módszerrel próbál megtalálni egy információt egy weboldalon?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Az oldalon található címsorok között lépkedek
49
42%
B
A keresőt használom
35
30%
C
Az oldalon található hivatkozások (linkek) között lépkedek
24
21%
D
Végigolvasom az egész oldalt
6
5%
E
Az oldalon található szakaszjelzők/jelzőpontok/jellegzetes helyek között lépkedek
2
2%
Ugrólinkek használata
Milyen gyakran használja a weboldal elején található ugrólinkeket (például Ugrás az oldal tartalmára)?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
15
13%
B
Gyakran
17
14%
C
Néha
32
27%
D
Ritkán
25
21%
E
Soha
24
20%
F
Nem tudom, hogy mi ez
5
4%
Gyorsbillentyűk használata
Milyen gyakran használja a weboldal által felkínált gyorsbillentyűket?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha vannak ilyenek, akkor mindig
18
15%
B
Gyakran
15
13%
C
Néha
35
30%
D
Ritkán
24
21%
E
Soha
22
19%
F
Nem tudom, hogy mi ez
3
3%
Keresőmező megkeresése
Elsődlegesen melyik módszerrel próbálja megtalálni a weboldal keresőmezőjét?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Odaugrok az oldal első szerkesztőmezőjére
67
58%
B
Tabulátorral végiglépkedek az oldalon, amíg nem találkozom a keresőmezővel
15
13%
C
Odaugrok a keresés szakaszjelzőre/jelzőpontra/jellegzetes helyre
9
8%
D
Végigolvasom az oldalt, amíg nem találkozom a keresőmezővel
8
7%
E
Odaugrok az oldal első űrlapjára
8
7%
F
Rákeresek a Kereső vagy a Keresés szóra
7
6%
G
Odaugrok az oldal első gombjára, majd visszalépek egy elemet
1
1%
Címsorok szintje
Amikor egy weboldalon navigál, mennyire fontos Önnek a címsorok szintje? Például Első szintű címsor, Második szintű címsor, stb.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nagyon fontos
28
24%
B
Fontos
25
22%
C
Nem annyira fontos
35
30%
D
Nem fontos
22
19%
E
Nem tudom
6
5%
Oldaltérkép használata
Milyen gyakran használja a webhely által biztosított oldaltérképet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha van ilyen, akkor mindig
1
1%
B
Gyakran
9
8%
C
Néha
16
14%
D
Ritkán
30
25%
E
Soha
52
44%
F
Nem tudom mi ez
10
8%
Weboldal logójának szöveges alternatívája
Ha egy weboldal elején elhelyezett logó képe egyben a főoldalra ugró hivatkozás (link) is, akkor Ön az alábbiak közül melyik alternatív szöveget részesíti előnyben? Tételezzük fel, hogy egy képzeletbeli cég, a Nincsneve Kft. honlapján vagyunk.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nincsneve Kft. főoldal
56
50%
B
Főoldal
31
28%
C
Nincsneve Kft. logója a főoldalra ugró hivatkozással
11
10%
D
Nincsneve Kft. logó
9
8%
E
Nincsneve Kft.
4
4%
Képek szöveges alternatívája
Mi zavarja Önt leginkább a weboldalon elhelyezett képek szöveges alternatívájával kapcsolatban?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Ha értelmetlen a szöveges alternatíva (például img_2013.jpg)
50
45%
B
Ha hiányzik a szöveges alternatíva egy olyan képnél, ami számomra is fontos lenne
37
33%
C
Ha túl egyszerű és semmitmondó a szöveges alternatíva (például kép vagy gomb)
15
14%
D
Ha túl bőbeszédű, lényegtelen részleteket tartalmaz a szöveges alternatíva
9
8%
Lényeges, hogy a válaszadók 45%-a által megjelölt szituáció általában akkor következik be, ha a kép alt attribútumába például egy tartalomkezelő rendszer a kép fájlnevét teszi bele, vagy ha képhez eleve nincs alt attribútum társítva. Ilyenkor a képernyőolvasó program a kép fájlnevét olvassa be, ami sokszor teljesen használhatatlan információ az érintett felhasználók számára. Főleg akkor, ha a kép egyben hivatkozás (link) is.
Képek hosszabb szöveges leírása
Bizonyos képeket (például a grafikonokat, diagramokat, összetett ábrákat) nehéz leírni néhány szóban. Ha egy hosszabb szöveges leírás is elérhető ezekhez a képekhez, akkor Ön az alábbi megoldások közül melyiket preferálja ennek eléréséhez?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
A kép hosszabb leírása egy külön oldalon legyen, amit a képernyőolvasó program jelez nekem
25
22%
B
A kép hosszabb leírása közvetlenül a kép után legyen mint szöveg
25
22%
C
A kép hosszabb leírása ugyanúgy a kép alternatív szövegében legyen
24
21%
D
A kép hosszabb leírása egy külön oldalon legyen, amire egy olyan hivatkozással (linkkel) tudok elugrani, ami közvetlenül a kép után van
23
20%
E
A kép hosszabb leírása ugyanazon az oldalon bárhol lehet, de közvetlenül a kép után elhelyezett hivatkozással (linkkel) tudjak ahhoz a részhez ugrani
13
12%
F
A kép hosszabb leírását teljesen hagyja figyelmen kívül a képernyőolvasó program
3
3%
Ismétlődő szövegű linkek
Mennyire zavarja Önt, ha ugyanazon weboldalon belül, több ugyanolyan szövegű hivatkozás (link) szerepel? Például Tovább vagy Kattintson ide szöveggel.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
A
Nagyon zavar
28
24%
B
Zavar
34
29%
C
Kevésbé zavar
21
18%
D
Nem zavar
31
27%
E
Nem tudom
2
2%
Legnagyobb akadálymentességi probléma
Az alábbiak közül Önnek elsődlegesen melyik dolog jelenti a legnagyobb akadálymentességi problémát?
Válasz
Válaszadók száma
Válaszadók százaléka
CAPTCHA, vagyis olyan szöveget ábrázoló kép, amit arra használnak, hogy kiderüljön a felhasználó ember-e
34
29%
Olyan képek, amelyeknek nincs, vagy értelmetlen a szöveges alternatívájuk
16
14%
Flash tartalom
15
13%
A képernyő, vagy annak egy része hirtelen megváltozik
13
11%
Felugró párbeszédpanelek
8
7%
Címsorok hiánya vagy értelmetlen szintjei
8
7%
Olyan hivatkozások vagy gombok, amelyek értelmetlenek
7
6%
Túl sok hivatkozás (link) vagy navigációs elem
7
6%
Billentyűzetes akadálymentesség hiánya
4
3%
Összetett adattáblázat
2
2%
Videófilmek, hanganyagok elindítása vagy leállítása