Kötelező az autocomplete attribútum definiálása bizonyos űrlapmezőknél?
A cikk témái:
Akadálymentes weboldalak esetén jelenleg azt mondhatjuk, hogy igen, de szeretném világossá tenni, hogy közvetlenül nem az autocomplete definiálása a kötelező, hanem az űrlapmező céljáé.
Az űrlapmező adatbeviteli típusa
Anno a HTML5 egyik fő újdonságát az űrlapmezők új adatbeviteli típusai jelentették. Korábban minden űrlapmező csak egyszerű szövegbeviteli mező lehetett, függetlenül attól, hogy az adott mezőbe milyen típusú adatot vártunk. De ma már az <input>
jelölőelem type
attribútuma a text
mellett például email
, date
, vagy tel
értékeket is felvehet.
Az űrlapmező adatbeviteli típusának megfelelő definiálásával az akadálymentességhez is hozzájárulhatunk. Részben azzal, hogy a típus alapján a böngészőprogram automatikusan megállapíthatja a bevitt adat formai érvényességét, és probléma esetén korrekciós üzenetet adhat a felhasználónak. Illetve arról is gondoskodhat, hogy a felhasználó eleve olyan adatbeviteli komponenst használhasson, ami a megadott adattípushoz a legideálisabb, és amivel minimalizálható az adatbeviteli hiba.
Az űrlapmező címkéje a legfontosabb
Fontos azonban látnunk, hogy a felhasználó számára nem feltétlenül az űrlapmező adattípusa a leglényegesebb. A felhasználót elsősorban az érdekli, hogy pontosan mit is kell megadnia az adott űrlapmezőben. Ha például egy e-mail címet, akkor pontosan kinek az e-mail címét? Vagy ha egy dátumot, akkor pontosan minek a dátumát?
Ezért is döntő fontosságú, hogy minden űrlapmezőnek folyamatosan látható, közérhetően megfogalmazott, és akadálymentesen kódolt szöveges címkéje legyen.
Segítség az alternatív mezőcímkék létrehozásához
Lesznek azonban olyan felhasználóink is, akiknek a szöveges címke önmagában még nem feltétlenül elegendő. Bizonyos kognitív és tanulási képességzavarok esetén a címke szövegének elolvasása vagy értelmezése is kihívás. Ilyenkor például segítséget jelenthet valamilyen piktogram, ami az illető számára világosabbá teheti az űrlapmező célját. Például egy szülinapi torta a születési dátumot váró űrlapmezőnél, vagy egy telefonkészülék a telefonszám mezőnél.
Ez persze nem azt jelenti, hogy innentől kezdve minden űrlapmező elé piktogramokat is tegyünk. Egyrészt nincs fix „recept” arra nézve, hogy ezek pontosak milyenek legyenek, hiszen mindenkinek mást jelenthet ugyanaz a piktogram. Másrészt ez a megoldás esztétikailag sem lenne feltétlenül szerencsés.
Ennél sokkal célravezetőbb, ha inkább a böngészőprogramok, illetve a különböző kisegítő technológiák (például a speciális böngészőbővítmények) funkcióját támogatjuk azzal, hogy az űrlapmezők pontos célját a kódban is definiáljuk. Ha ugyanis ezek a technológiák a kód alapján „megértik”, hogy az adott űrlapmezőbe a felhasználó mely személyes adatát várjuk, akkor ennek megfelelő, és a felhasználó egyéni preferenciáihoz igazított megjelenést és működést biztosíthatnak.
Mondjuk a születési dátumot váró mezőnél a felhasználó által kiválasztott szülinapi torta ikonját mutathatják. Vagy akár átfogalmazhatják a mező szöveges címkéjét olyan szavakkal, melyek a felhasználó számára érthetőbbek.
Mi a vonatkozó WCAG követelmény?
Lényegében az ismertetett szempontok miatt írja elő a WCAG 2.1 szabvány 1.3.5 Identify Input Purpose teljesítési feltétele, hogy az „AA” szintű akadálymentes weboldalakon a személyes adatokat gyűjtő űrlapmezők célja mindenképpen definiálva legyen.
A kérdés csak az, hogy ezt milyen attribútummal és milyen taxonómiát követve tudjuk megtenni.
Jelen állás szerint erre a HTML5 autocomplete
attribútuma és annak értékkészlete a jó választás, de a jövőben ez még változhat. Készül például a Personalization Semantics Content Module nevű W3C specifikáció, ami akár egy új attribútumot is meghatározhat majd erre a célra. Cikkem írásakor ez a specifikáció például egy data-purpose
nevű attribútumot vetít előre.
Az űrlapmező céljának definiálása az autocomplete
használatával
Ha maradunk a jelenleg elfogadott autocomplete
attribútum használatánál (amit egyébként maga a WCAG 2.1 is javasol), akkor például az <input type=”date” autocomplete=”bday”>
jelölőelemmel azt definiálhatjuk, hogy az űrlapmező a felhasználó születési dátumát várja. Az <input type=”text” autocomplete=”family-name”>
szintaktikával jelölt űrlapmező pedig a felhasználó vezetéknevét kéri el.
Az autocomplete
teljes értékkészletét a HTML szabvány specifikálja, de ezek közül nekünk csak azok a relevánsak, melyek passzolnak a WCAG 2.1 szabványban felsorolt beviteli célokkal.
Nagyon fontos, hogy az űrlapmező célját kizárólag a felhasználó saját adatait bekérő űrlapmezőknél kell definiálnunk.
Ha olyan űrlapról van szó, aminél előre tudható, hogy a honlap elsődleges felhasználói nem a saját, hanem majd valaki más adatait fogják bevinni (például adminisztrátorok az ügyfelek személyes adatait), akkor kifejezetten negatív felhasználói élményt, sőt adatvédelmi kockázatokat is rejthet az autocomplete
definiálása. Tehát mindig alaposan mérlegeljük, hogy a személyes adatot bekérő mezőt ki fogja kitölteni, és csak ennek fényében döntsünk arról, hogy az autocomplete
attribútumot definiáljuk-e vagy sem.
Az autocomplete
egyéb akadálymentességi előnyei
Az autocomplete
definiálásával „több legyet is ütünk egy csapásra”.
A már említett felhasználók mellett ugyanis nagy segítség lesz a memóriazavarral élő felhasználóknak is, akiknek az automatikus kitöltés miatt nem kell emlékezetből beírniuk bizonyos adataikat.
Az automatikus kitöltés egyes mozgássérült felhasználóknak is sokkal egyszerűbb és gyorsabb adatbevitelt eredményez.
Azonban most is fontos hangsúlyoznom, hogy az akadálymentességből mindegyikünk profitál, hiszen mindegyikünk kerülhet például olyan szituációba, amikor fáradtabb, idegesebb, dekoncentráltabb, tehát a kognitív képességei átmenetileg leromlanak. Ilyenkor is jól jöhet az automatikus kitöltés.